neděle 8. března 2009

VšeWorkoholik

Alkoholik je člověk, který je chorobně závislý na alkoholu, workoholik je člověk, který je stejně závislý na práci.
K vyléčení z alkoholismu prý vede jedině úplná abstinence… ovšem jak se potom vyléčit z workoholismu?

Tak jako Jan Neruda (doufám, že to byl on :-)) říkal „čím, vším jsem byl, jsem byl rád“, tak existují lidé, kteří mají pocit, že cokoli dělám, je můj úkol a když to neudělám pořádně, zasloužím potrestat… takže to musím udělat pořádně a za svou pořádnou práci se pak musím zodpovídat, vykazovat ji apod.
Takový člověk si pak lehne na gauč jen v okamžiku, kdy je to nezbytné pro plnění jakéhosi úkolu.
Tak třeba já… takový flákač… jsem ve skutečnosti workoholik – on se totiž nevyznačuje ani tak tím, kolik práce ve skutečnosti udělá, ale jak prožívá okamžiky, když náhodou nepracuje. Pokud negativně vnímá výčitky svědomí, že se jen tak zadíval na letícího ptáka, zatímco měl dělat něco jiného – první příznak….

Co dělají workoholici, aby se donutili k relaxu?
Dají si relax za úkol.
Do seznamu „nutná práce“ pak spadne jak zdravé jídlo pětkrát denně, tak dostatečná časová dotace spánku, ale i kolo, proběhnout se, sledovat letící ptáky nebo si udělat každý den kousek radosti…
Pak už není třeba cítit výčitky po třech hodinách výběru nepotřebného (ale krásného) keříku v zahradnictví, protože co naplat, plnili tím úkol (jako Blesk).

Ovšem je pravda, že pak přicházejí výčitky z okamžiků, kdy nesplnil úkol udělat si radost.
Workolholik žije od úkolu k úkolu – tak třeba dovolená je práce jako každá jiná a není možné ji jen tak proflákat.

Rozdělme si workoholiky na singulární (závislé jen n práci plynoucí ze zaměstnání) a komplexní (závislé na všem, co si vytyčili k poctivému plnění).
Kdo se víc ničí?
Krátkodobě rozhodně singulární – jejich závislost je doprovázená jednostranným životním režimem, zatímco komplexní v úkolu pracují i se radují (běhají, zdravě se stravují, myjí studenou vodou, dělají si radost a v úkolu i spí). Pestrý život.

Ovšem z dlouhodobého hlediska jsou singulární workoholici stíhaní výčitkami z neplnění pouze jednoho typu úkolů – pracovních, zatímco komplexní workoholici úpí z neplnění úkolů pracovních, rodinných, relaxačních, ba dokonce i prostých biologických…

Kde je problém, tam je i nabídka k řešení... jako jsou AAA (asociace anonymních alkoholiků), existují už i anonymní workoholici:
www.workaholics-anonymous.org

No nic, zamyšlení na blogu si mohu odškrtnout, tak ještě se musím jít projít, pořádně se napít, přečíst včerejší noviny, pokecat s Monikou, chvíli si číst… a všechno to musím stihnout do sedmi, kdy mám povinnost jít do tanečních… mám prostě moc úkolů.
:-)... a samí králíci.

2 komentáře:

  1. Libi se mi tvoje systematicnost a sklony ke klasifikaci:). Nebyl mezi tvymi predky treba Karl Linne? [Buh stvoril, Linne pojmenoval:)] Samozrejme ze jsem se nasel v klasifikaci, ale chtelo by to jeste rozpracovat na podkategorie, napriklad ja se citim vsechnoholik (ci vseworkoholik) s vyraznym durazen na oblast delani radosti (sobe a blizkym). Takovy "happy maker".:)

    OdpovědětVymazat
  2. JJ, já třídím ráda... pojmy, s ponožkama už je to horší :-)

    OdpovědětVymazat