pondělí 9. března 2009

Prokrastinace

Myslela jsem si, že mateřský jazyk je moje silná stránka, nebo alespoň, že v něm rozumím prakticky všemu… a vždycky když se nafouknu, přijde sprcha – šup a minulý týden najednou úplně nové slovo – prokrastinace.
„Cože?“, divím se.
A kamarádka se taky diví – vždyť to je hrozně moderní slovo, to zná každý…
Ještěže mezi „každý“ se počítá i strejda google, jinak bych byla namydlená.
Během chvíle mám jasno - jde o synonymum, pomocí kterého lze lenost označit za nemoc, čímž dostává novou dimenzi – na nemocného se přece nemůžete zlobit.
Oficiálně jde o chronické odkládání povinností.
(Co můžeš udělat dnes, odlož na pozítří a máš dva volné dny :-) hahaha…. Problém je, že když to udělám já, tak mám před sebou dva dny hrůzy z představy, že musím ještě něco udělat).

Obětí této těžké psychické choroby se stávají nejčastěji studenti vysokých škol (a pak už se asi nevyléčí :-)).
Přemýšlím, jestli už jsem vyrostla ze zastydlé puberty do zastydlé adolescence nebo jde spíš o faktor doby… a bohužel si myslím, že jde spíš o dnešní dobu.

Sama jsem byla vždycky ta zodpovědná – úkoly jsem dělala hned po příchodu domů, nic moc jsem neodkládala, učit na zkoušku jsem se začala, když to bylo nutné a dokonce jsem se to nakonec naučila dělat i průběžně (nic jiného mi taky nezbylo).
Je-li třeba něco zařídit, je na mě spoleh a termíny držím…
Přitom nejsem zrovna extra pedant, spíš bych neunesla provinění z nespolehlivosti.
Možná nebyla Lenka daleko od pravdy, když mi řekla, že jsem „neprokrastinující“.

Naopak – trpím psychickou újmou z prokrastinující neprokrastinace.

Musím totiž prokrastinovat ve vlastním zájmu proti své vůli…
Jak známo, čím rychleji člověk řeší úkoly, tím více jich dostává.
Jako workoholik sice výzvy beru a pracuju s vervou, ale najednou jsem zjistila, že dělám vola víc lidem než bych chtěla.
A že to už přerostlo míru, kdy jsem si ještě mohla říkat, že každá práce mi dá nějaké nové zajímavé poznání, obohatí mě.

Když všichni okolo (a některé vyžírky zvlášť) jsou nemocní prokrastinací :-), tak to přece neznamená, že budu pracovat za ně (to je skoro jako náš sociální systém).

Kolikrát jsem musela zaslechnout „Hanko, můžete na to mrknout, Patrik nemá dnes čas“ a zjistit, že Patrikovo zaneprázdnění přímo souvisí s jeho pravidelným sezením v hospodě a že tam opravdu nemá důležitou pracovní schůzku…. nebo naopak další stupeň související s tím, že Patrik nemá čas, ale má velkou hypotéku, tak potřebuje větší odměny… (fakt to není závist a peníze mě nezajímají… jen se mě dotýká, když mě někdo staví do role blba).

A tak jsem se někdy, až před čtyřicítkou, naučila pseudoprokrastinaci.
Úkoly většinou plním bezodkladně, ale neodevzdávám, dokud je někdo neurguje.
Strašně se mi to příčí.
Mám děs z toho, že něco, co jsem dávno udělala, nakonec zapomenu odevzdat.
Prosím, aby někdo vymyslel název pro mou nemoc, kterou bych nazvala „úzkosti z nedobrovolné prokrastinace“.

1 komentář:

  1. Ja jsem byl taky takovy pilnoch, ale v dobach, kdy jsem rediteloval nasi instituci mi furt chodily ruzne obezniky, dotazniky a ptakoviny a ja je pilne vyplnoval:(. Co casu co to stalo!!! Pak jsem musel byt na skoro tri tydny pryc, po navratu stoh podobnych lejster. Tak jsem se shodil do sberu. Po tydnu prisla urgence na tri(!) veci, ktere jsem obratem dodelal a od te doby prosazuji zasadu delat veci obratem, ale az po prvni urgenci!

    OdpovědětVymazat