úterý 17. března 2009

Řízky

Vlivem několika shod okolností a událostí jsem někdy v půlce ledna dostala krásnou růži, velkou, čerstvou, nepřibarvenou, barvou něco mezi bílou a oranžovou.
Déle než 3 týdny vydržela předstírat, že je uřezaná maximálně včera.
Další dva týdny už to předstírala s mou podporou (amputace ovadlé části okvětí) a následující dva týdny zůstávala ve váze v ložnici už jen díky mé lenosti.

Večer před usnutím jsem vždy zaznamenala, že bych ji měla vyhodit, ale nechám to na ráno… a ráno jsem se spíš věnovala práci než úklidu růže.
Ta mezitím správně pochopila, že v naší domácnosti má šanci přežít hodně dlouho a začala kořenit, konkrétně ne vyhazovat kořeny, ale vespod začaly na třech místech rašit listy. Květ zvadl a stonek se změnil na řízek, čímž jsem se stala pěstitelem a teď už tu růži chci na zahradu.

Přiznávám, že k touze po úspěchu mě motivuje nejen její krása, ale i dárce – dostala jsem ji totiž od tohoto pána:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Dole%C5%BEal
Nejsem nijak zblázněná do idolů, herců, celebrit, ale spíš to vnímám jako závan historie, minulého století – mít růži od člověka, který vystupoval v premiéře melodramatu Otvírání studánek Bohuslava Martinů… :-)

Progooglila jsem hromadu stránek o tom, jak se řízkují růže, jsou tam chytré dokonalé rady…
Ale žádná neřeší, co s růží, která se nařízkuje sama a mimo sezonu, a to ani nemluvím o tom, že neznám druh ani typ – nejen latinsky, ale ani česky.

Navíc ona se mi holka snaží – květ uschnul, ale kdybych ze stonku udělala tři, tak z nich vyraší listy taky, to už vidím teď, že na to jen čeká… čímž bych zvýšila pravděpodobnost úspěchu při výsadbě… ale neublížila bych tomu zbytku dole?
Logika říká, že ne - ale my ženské víme, že o logiku se nedá opřít ani vidlička, natož hrábě.

Takže – Honzo, poraď.

3 komentáře:

  1. Hanko, evidentne jsi rozeny zahradnik, tedy dusi, mas neco, cemu se rika "zeleny prsty":), tedy tady to zadnou radu nepotrebuje. At to zasadis kamkoliv, tak to poroste!
    Ne vazne, udelej si rizek, klasicky, ale dej do kvetinace, nejlepe hodne vysoky, at to ma pekny kus v hline, delej, jako bys to rizkovala v sezone.:) Prikrej sklenici od marmelady ci necim takovym a dej na svetlo, ale ne moc do tepla, pokud to jde v dome, kde bydlis. Ona zakoreni a pak ji pozdeji v lete vysadis ven.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, zkusím z toho udělat tři růže.
    Jen bych ráda pochopila tu sklenici od marmelády - načetla jsem, že se za žádnou cenu pod ni nesmím koukat... z toho jsem lehce nervajs.

    OdpovědětVymazat
  3. Nesmis tomu zase tolik verit:). U cloveka, jako jsi ty klici i nasada od hrabicek:), u tebe je to naprosto irelevantni.

    OdpovědětVymazat